Nabídka výřezů RC modelů klubu RCFly

 

Kontaktní adresa:

Contact adress:

rcflyklub@gmail.com

 

English version - under construction

Česká verze

 

 

 

 

 

 

Podvozky

Zatím jsme používali z důvodu šetření hmotnosti a jednoduchosti konstrukce jen podvozky pevné-nezatahovací-neřízené různých konstrukcí, ale kdo ví co přinesou další modely.

Pro řízení rozjezdu během stratu a přistání používáme pouze směrovku, víc není třeba- modely pěkně reagují a starty jsou možné i se stranovým větrem. Model je třeba postavit ve směru startu a směr jízdy upravovat směrovkou.

Jestli si chcete užívat pojíždění je třeba podvozek říditelný, ale o tom jindy.

K dobrždění výběhu po přistání je vhodné potlačit výškovku (příďový podvozek) a energicky hýbat směrovkou ze strany na stranu a to tak rychle než model začne zatáčet-účelem je aby model jel stále rovně a vytrácel rychlost přemáháním stabilní polohy (přímé jízdy).

  Druhá možnost je přitahováním výškovky stále držet příďový podvozek ve vzduchu, hlavním jet po zemi a brzdit tak celou plochou křídel. Chce to ale trochu cviku.

 

Používáme hlavně tzv. mechová kola- jak pro jejich malou hmotnost, tak pro jejich poddajnost a měkkost kterou využíváme k pružení podvozků.

 

Odhazovací tříkolový vozík

Tohle byla první „vlaštovka“ aplikovaná na model bez podvozku. Je celý z ocelové struny o průměru 2,5mm a natvrdo spájen. Jeho výhodou je že váhu podvozku nevezeme sebou- po startu vozík zůstává na zemi-v tom je ale i jeho nevýhoda- přistává se „na břicho“. Další nevýhodou je že při startu se stranovým větrem má model snahu spadnout z vozíku. Starty přímo proti větru nečiní potíže.

 

Foto

 

Pevný neodpružený hlavní podvozek

Tento typ podvozku je nejednoduší a nejrychlejší na stavbu a zástavbu i do modelu kde se s ním nepočítalo. Každý hlavní podvozek je vytvořen z duralového plechu tl. 0,8 - 1,2 mm ohnutého do „U“ o rozměrech malinko větších než kolo. Plech je na místech kde se bude zalepovat do trupu perforován vrtákem, tam vypění PUREX a lépe se podvozek ustaví a drží v trupu. Jako osička kola je použit delší šroub M3 s podložkami pro vymezení stranových vůlí. Do trupu modelu je vyříznuta ( vytvarovaným pájecím očkem nebo ostrým nožem) šachta o rozměru „Účka“ a to je tam pak vlepeno i s kolem PUREXem. Tento podvozek pruží jen materiálem kola a proto na něj používáme tzv. „mechová“ kola.

Příďový podvozek je neřízený klasické konstrukce z ocelové struny. Kola jsou podle možností gumová nebo opět „mechová“

Dalším typem tohoto podvozku jsou malé „vozíčky“ se dvěma koly v tandemu a přichycené polyamydovými šrouby do trupu. Matky šroubů by měly být přichyceny v překližkovém loži a to celé zalepené PUREXem do trupu.

 

Podvozek z ocelových strun 

Pro některé modely je vhodnější podvozek vytvarovaný z ocelových strun. Do trupu vlepíme Purexem překližkovou přepážku nebo bukový špalík a podvozek vhodně uchytíme. Podvozek je pružný a dobře tlumí.

 

Odpružený hlavní podvozek

Zatím asi nejpropracovanější podvozek (jak funkčně tak maketově) který využívá k pružení krutu struny ze které je vyroben. Podle délky této části o průměru ocelové struny je možné „nastavit“ tvrdost podvozku. Další možnost je použít „mechová“ kola.

S tím to podvozkem je lépe počítat už při stavbě modelu- lépe se instaluje.

První takový byl vyroben jako dvoukolý, ale už je na světě i maketovější čtyřkolý.

Foto

 

Základ je vylehčená destička z překližky na kterou jsou přišroubovány přes (umělohmotné) pásky předem nakroucené „poloosy“. Celá destička je přilepena Purexem na vnitřní dno trupu. Kola jsou pak v předem vyhloubených šachtách v trupu. Velikost šachet musí být navýšena o „chod“ kola při odpružení.

Foto

Příďový podvozek je neřízený klasické konstrukce z ocelové struny. Kola jsou podle možností a gumová nebo opět „mechová“

Foto